top of page
  • Foto van schrijverCeline Bruyndonckx

Wijsheden van Laura Janssens

Bijgewerkt op: 19 dec. 2019

‘Alles wat je slecht doet voelen over jezelf heeft geen plaats op je Instagram en ook niet in je echte leven.’





Laura Janssens van Niet Nu Laura over zelfzeker zijn, sociale media, alleen zijn en het daverende succes van haar stripboeken.


Als ik Laura bel voor het interview vertelt ze dat ze een wandelingetje aan het doen is op zoek naar herfstblaadjes voor de nieuwe tentoonstelling ‘bloot zijn en beginnen’ in het kunstforum ‘De Koolputten’. Die expo is een samenwerking met de cartoonisten Marloes De Vries, Nele Sys, Eva Mouton en Cordelia Ilah, waarin ze nieuw en oud werk samenbrengen. Laura Janssens wil de strip rond haar bekende herfstblaadje Rudy tentoonstellen met wat echte gekleurde bladeren. En effectief enkele dagen later verschijnt er een foto op Instagram met een glimp van het resultaat.




In de stripboeken Niet Nu Laura en recent ook in Niet nog eens Laura geeft Laura Janssens (29 jaar) zich helemaal bloot. Met een grote dosis zelfspot pent ze stripverhalen neer waar iedereen zich in herkent. En dat is meteen ook de sleutel tot haar succes. De strips ‘fokking tomatte’ en ‘ma eih’ veroverden in een mum van tijd het internet. Maar in die grappige strips zit vaak een serieuze boodschap.




In een tijdperk waarin er op sociale media een extreem ideaalbeeld heerst over hoe iemand eruit moet zien, is het niet altijd even gemakkelijk om je goed in je vel te voelen. Het getuigt van zelfzekerheid om je vandaag de dag kwetsbaar op te stellen. In Laura’s stripverhalen lijkt het alsof ze de zelfzekerheid zelve is, maar zelf geeft ze toe dat ze eigenlijk van nature erg onzeker is. ‘Mijn strips hebben mij erg geholpen om me zelfzekerder te voelen. Ik hoor soms andere cartoonisten zeggen dat hun figuurtje een betere versie is van henzelf en dat vind ik van mijn figuurtje niet. Het is vaak zelfs een slechtere versie van mezelf, waarbij ik slechte eigenschappen soms extra ga benadrukken. Ik eet bijvoorbeeld niet echt elke dag pizza.’ Het stelt haar gerust dat mensen zich herkennen in haar strips en schrijven dat ze zich ook zo voelen. Laura hoopt dat de lezers er steun uit kunnen putten.


‘Mijn figuurtje is vaak zelfs een slechtere versie van mezelf.’


Picture Perfect


Op Instagram wordt er vaak een onrealistisch beeld geschetst: we moeten slank en gespierd zijn, diëten en sporten. Dat was voor Laura de trigger om haar cartoons te posten. Ze begon met cartoons over haar eigen imperfecties als reactie tegen de perfecte foto’s die ze op Instagram tegenkwam. ‘In het tweede boek staan er bijvoorbeeld wel cartoons over proberen sporten, proberen diëten en daarin falen. Ik wil een realistisch beeld geven over die dingen. Ik heb niets tegen gezond eten, maar we moeten niet doen alsof het geen uitdaging is. Het is erg dat het idee bestaat dat gezond eten gemakkelijk is. Op Instagram zie je vaak super slanke meisjes poseren met bijvoorbeeld hamburgers. Het kan goed zijn dat ze de rest van de week op hun lijn letten, maar dat laten ze dan niet zien. Daardoor krijg je het idee dat ze kunnen eten wat ze willen en toch mager blijven. Ik heb er niets op tegen dat ze een hamburger eten of diëten, maar er moet een realistischer beeld geschetst worden.’ En die taak wil Laura met veel plezier op zich nemen.


Feelgoodtips


Veel jongeren worden heel erg onzeker van de perfecte foto’s die ze dagelijks tegenkomen. Ook plastische chirurgie wordt steeds meer gepromoot, en we krijgen vaak het idee dat we er niet goed genoeg uitzien. Laura geeft enkele tips om je zelfzekerder te voelen: ‘Ik heb besloten enkel accounts te volgen die mij gelukkig maken. Er is niets mis met ‘perfecte mensen’ volgen, maar je moet voor jezelf bepalen wat je gelukkig maakt en je laten omringen door die dingen. ‘Alles wat je slecht doet voelen over jezelf heeft geen plaats op je Instagram en ook niet in je echte leven.’


Verder raadt ze aan om niet jaloers te zijn en je niet te vergelijken met andere mensen. ‘Als er vroeger andere cartoonisten een bepaalde opdracht binnenhaalden die ik ook graag had willen doen, kon ik daar erg jaloers op reageren. Dan voelde ik me heel onzeker. Terwijl je eigenlijk ook kunt zeggen ‘proficiat, ik ben blij voor jou’. Uiteindelijk hebben zij ook heel hard gewerkt voor die successen. En als je het dan een beetje kunt loslaten en blij kunt zijn voor anderen, sta je positiever in het leven en maak je veel betere vriendschappen en connecties. En connecties kunnen ook tot leuke dingen leiden, zowel in je carrière als in je persoonlijke leven.’


Eenzaam


Eva Mouton, een andere bekende Vlaamse cartooniste zei al eerder dat het leven van een cartoonist vrij eenzaam is. En ook Laura Janssens bevestigt dat het vooral thuis werken en alleen zitten is. Je hebt vaak enkel contact via mail of telefoon. ‘Meestal vind ik alleen zijn niet zo erg. De laatste jaren heb ik er toch een zekere rust in kunnen vinden. Maar soms, als ik dan een idee heb, kan ik er met niemand over praten. En als ik dan toch op eens een redactie binnenkom, voel ik me erg zenuwachtig. Dan ben ik bang dat niemand mij leuk gaat vinden. Het is zelfs zo ver gekomen dat ik vaak niet meer weet hoe ik mij moet gedragen de eerste dagen.’


De boekenbeurs is de ideale gelegenheid om die eenzaamheid te doorbreken. ‘Het is het enige moment waarop je in aanraking komt met je lezers. Het verschil met andere signeersessies is dat op de boekenbeurs in Antwerpen Expo heel boekenminnend Vlaanderen samenkomt. Als je bijvoorbeeld een signeersessie in Hasselt doet, komen er vooral mensen uit Hasselt, terwijl er nu zelfs mensen vanuit Nederland kwamen. Het is echt super om de mensen te ontmoeten die je werk goed vinden.’ Bij Laura stond er dan ook een enorme rij te wachten op een handtekening. En het was het wachten waard want ze tekende voor elke fan een kleine cartoon.



Toekomstplannen


Op dit moment is Laura Janssens bezig aan een nieuw boek in samenwerking met Laïla Koubaa. Ze schreven eerder ook al ‘hoger dan de bergen en dieper dan de zee: kroniek van een migrant’. Het nieuwe boek zal ‘ondertussenin’ heten en zou zo’n 80 pagina’s tellen. Ze richten zich op jongeren van het tweede en derde middelbaar, die al seksuele opvoeding gehad hebben, maar die het nog niet helemaal kunnen plaatsen. Het zal bestaan uit twintig kortverhalen met verschillende thema’s waaronder Me Too, liefdesverdriet, de ‘eerste keer’ en genderneutraliteit.


Laura Janssens is op haar jonge leeftijd al erg ver geraakt en is nog lang niet van plan te stoppen. Eerder heeft ze geëxperimenteerd met gifs, waarvan haar tomatengif zelfs gebruikt werd door de Amerikaanse actrice Reese Witherspoon. Maar ze zou graag nog veel meer doen in de toekomst. ‘Ik zou graag nog animeren’ klinkt het enthousiast.








100 weergaven0 opmerkingen

Comments


bottom of page